Hos Malou sitter Blondinbella,Beatrice Ask och en representant från polisen och talar om hoten och trakasserierna Bb är utsatt för!
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio
Den 1:a Oktober kom en ny stalkinglag,tidigare har kvinnofridslagen skärpts men fortfarande känns det lika ihåligt. Hos Malou är det samma rundsnack och ovilja att besvara direkta frågor,samma "titta på" som vi hört sen gud vet när. Ett tittande som inte gjort ett dyft för alla hotade kvinnor.
Halvvägs in i diskussionen kommere en annan tjej, som jobbar i TVhuset,springande ner för trapporna och in i studion. Hon berättar vad hon råkat ut för och att det troligtvis är samma person som i Bb:s fall....och att samma man har förföljt minst sex/sju stycken till!
Hon bekräftar hur lite polisen gör/gjort för att få stopp på helvetet. Man har inte ens kollat om det finns fingeravtryck på breven hon sparat,man har inte kollat IP-adresser etc. något som är fullständigt obegripligt eftersom polisen redan vet vem stalkaren är men saknar bevis.
Jag har skrivit om kvinnovåld,inkl. mina egna erfarenhet,hur många gånger som helst. Jag har "pratat" med samtliga politiska partier som talat sig hesa om vad de ska göra....
Kanske borde man skippa kvinnolagar och låta våldet sortera under "Förargelseväckande beteende"
För pissar nån i en buske....dåååå blir det fart på "systemet" Sagt med uppgiven ironi!
Jag skrev för ett par år sedan om en granne som blev svårt misshandlad av sin man.....Mannen hann iväg,tog färjan till Danmark....och har fortfarande, åratal senare, INTE behövt stå till svars fast det vore den enklaste sak i världen att hitta honom!?
Sliter mitt hår av frustration!
Bye!
Det är konstigt att vissa brott aldrig klaras upp, även om man som privatperson tycker att det finns tillräckliga bevis och är hur solklart som helst. Kan det kanske bero på vem offret är? I så fall är det inte klokt! Kram
SvaraRaderaHaha! Du måste förklara bomfällningsassistentsaspirant för mig. Kram
SvaraRaderaIntressant detta...Man tycker ju att vi borde ha kommmit längre när det jämställdhet, men tyvärr tror jag att oförmågan, ointresset eller vad man nu ska skylla på, bottnar i att det är kvinnor som är offren. Trots att "kvinnolagarna" skärpts ser man inte fler brott där kvinnor är offer klaras upp...Min erfarenhet är att det beror mycket på åklagarens syn på det hela...Har ju arbetat en del med detta med våld mot kvinnor...Hos oss har vi fått en kvinnlig åklagare som är en väldigt stark och engagerad person i sådana här frågor och faktum är att det blivit lite fler fällande domar...Men fortfarande är straffen och skadestånden alldeles för dåliga...En "vanlig" misshandel män emellan ger högre skadestånd till offret än det gör när en kvinna blivit utsatt för misshandel eller våldtäktsförsök...Bara att konstatera att den patriarkala makten är stark...och fortsätta kämpa på för en ändring...
SvaraRadera