tisdag 31 januari 2012

Klockrent

Om nån undrar varför jag var osynlig här igår så kommer svaret här!
Hela dagen gick åt till att sätta upp en....klocka!
I ett spontant ögonblick köpte jag en klocka som sen blivit liggande men igår var det dags att ta tag i saken och få upp den på väggen....

Problemet var att det inte är en vanlig slå-i-en-spik-å-häng-upp-klocka utan en med lösa siffror och markeringar som man själv ska placera på "rätt" ställe. Därmed inleddes kampen mellan viljorna!
Packa upp......så långt var vi överens men där slutade också allt samförstånd! Ekens sätt att göra är efter devisen "lämna inget åt slumpen" medan jag tänker "hur svårt kan det vara"....

Alltså släpade han fram husets samtliga verktyg medan jag flinade ironiskt och med ögonmått prickade in var klockan skulle sitta.
"Du måste väl mäta" säger han och håller fram ett meterlångt vattenpass,två linjaler (ifall vi tappar den ena) och den medföljande mallen.Jag tittade på mallen....tolv streck som spretade åt olika håll och en mittpunkt ,hur svårt kan det vara ?! Verktyg?? Löjligt!

"Du håller så sätter jag fast " föreslog jag.Han stirrade som om han drabbats av "onda ögat"

"Vi måste för f-n mäta" och ur fickan tar han fram... egentillverkat lod,tre blyertspennor,en till oss var och en extra (ifall vi tappar en),tejprulle,suddigummi (två st.ifall vi tappar ett)
"Nu tejpar-ru fast mallen" säger han och spänner ögonen i mig! "Jävla 08:a som inte kan säga du" tänker jag.

Med mallen på plats började vi mäta....suddade och mätte om,suddade och mätte om....Eken lodade och mätte visarnas vinkel mot blyertsstreck och punkter för ett,två,fyra,fem,sju,åtta,tio och elva.Resterande 3-6-9-12-siffror lades åt sidan för att inte ta fel. "Konsten-att-göra-det-enkla-så-svårt-som-möjligt" tänkte jag överlägset

Till slut... med en vägg á la spindelnät, fick jag äntligen ta mig an siffror och "pinnar"
Smack,pinne ett...dit med fyran! Smack dit med trean.....blek av chock inser jag att jag gjort fel! Kl.3 ska INTE markeras med pinne utan självklart med  den medföljande 3:an! Jag slet bort pinnen i försök att dölja missen....en stor kal fläck där tapeten suttit!

För att avsluta hela den här långa historien så fick Eken,denna förnuftige, irriterande 08:a ,laga tapeten.Hans insikt  att det inte var läge för annat än tystnad mottogs tacksamt!
Jag  lämnade rummet...slickade såren och ägnade resten av dagen åt kaffekokning och middag,djupt tacksam över att slippa mäta falukorven!
                                                             
Ridå och end of story!

3 kommentarer:

  1. Snälla, vad och vem säger att man måste vara synlig varje dag?
    Det måste ju få vara tillåtet att ta en paus om det inte finns energi

    mvh

    SvaraRadera
  2. aha... en sådan klocka gav jag bort i födelsedags present ..hmmm.. kanske därför den inte kommit upp än på väggen....får ge dom din beskrivning :-)) Lysande..

    SvaraRadera
  3. Hahaahha,, åååå vilken underbar BLOGG detta är,, här får man alltid skratta.

    Kram goa du..

    SvaraRadera