Visst är det nåt visst med söndagsmorgnar....
Ända sen jag var barn har söndagsmorgnar varit speciellt härliga.... Men med tanke på att varje dag, nu för tiden, borde upplevas som söndag så undrar jag hur den känslan fortfarande kan vara så stark?!
Svaret är.....Minnen!
Som barn fick man krypa upp i mammas och pappas säng på söndagar! Pappa låg till vänster iklädd sin ljusblå pyjamas med passpoaler runt ärmarna. Mamma låg till höger klädd i ett blommönstat nattlinne av bomullscharmööös... Håret upprullat på papiljotter.!
Där,i värmen mitt i emellan de två, kröp man ner! De log alltid åt mina suckar av njutning!
Efter en stunds småprat blev det frukost-på-säng! Jag fick en egen kopp! kaffe....mest mjölk men ändå. Detta var låååångt före pedagogikens pekpinnar! Det kändes stort!
Sen fick jag egna barn! Nån pappa med passpoaler på ljusblå pyjamasärmar hade vi inte men det gick lika bra ändå.....Inlindade som kåldolmar låg jag och mina ungar där i sängvärmen och log mot varann! Suckar av njutning! På-sängen-frukost förstås men efter ett antal O,Boy-missöden insåg vi att köksbordet nog ändå var att föredra....men känslan från sängens värme,den följde med!
Idag låg jag kvar i sängen en låååång stund och bara njööööt!
Tänkte på allt mellan himmel och jord....
Tänkte framför allt på hur bra jag har det! Tänkte på att lördagkvällens "återfall" inte spelar den minsta roll.....Choklad är nyttigt,det vet ju alla människor,tsss!
Tänkte på min förvåning när jag, mitt i melodifestivalen upptäckte att jag , med raka ben o fötterna på fotpallen, når ända ner till tårna med fingertopparna.....det känns stort *blink*
Det enda som fattas nu är frukost! Tror banne mig att jag tar en räkmacka! Bara för att jag...kan!
Kramar ut till er alla! Njuuuut av söndan!
Härligt alltihop! Väcker mina minnen eftersom det var nästan detsamma...ligga mellan mamma och pappa...känna tryggheten av att ha dom på varje sida:) Vad ljust och fint du har gjort här :D. Kram min Dam
SvaraRaderaMmmm... Visst e de gott att kunna njuta av små enkla ting i vardagen :D De e inte alla som tänker så, utan går omkring buttra livet igenom för att nån annan har de bättre (kanske bara på ytan) Bara kunna njuta av att ma får va frisk, eller att vakna upp jämte nån man älskar.. Bara att välja ju.. Ha en go sönda fast den e grå - eller kanske just därför :D
SvaraRaderaKram från andra sidan åsen
Va härligt beskrivande du talar om dina minnen ;)
SvaraRaderaJo, visst har man en hel del fina minnen även andra också men dem får man slå bort kvickt :)
Ha en fin vecka :)
Mmm vilka vackra minnen du har! Jag minns att mamma mer eller mindre fick tvinga mig att ligga bredvid henne o gosa när det kröp i hela min kropp och jag bara ville stiga upp o GÖRA nåt! Bråttom bråttom hade jag, o mamma hon somnade om o låg o snarkade och jag kände att jag låg där som i ett skruvstäd!
SvaraRaderaNär dottern var liten och piggelin så kröp hon också upp i sängen men hade inget tålamod att ligga kvar. Jag hade alltid laddat upp med en hel klase med bananer, tack vare dem fick jag sova en stund till när dottern blev hungrig, hihi
Tänk så olika minnen vi har
Kramen
Så fint det låter....det är härligt med minnen!Minns att man fick "hjälpa" mamma o pappa i dubbelsängen,när dom skulle lösa korsord....hihi.Där grundlades väl det intresset!Vi hade TV:n där några år,så då blev det också liggeri...För mej är Söndagen vilodag!Märktes väl mer förr när man hade jobb kanske,men på söndag gör jag bara det som absolut inte kan vänta till vardagen.Tror det finns en tanke bakom att ha en vilodag!!!Helst skulle jag vilja att butikerna höll stängt också,så personalen fick ledigt!En vilodag är ngt som människan av idag också behöver!Kram!
SvaraRadera