onsdag 2 mars 2011

Stök

Snart har det gått en hel dag utan några större aktiviteter!

Jag har haft träningsvärk i hela kroppen efter städmanin jag fick häromdagen! Och alltihop började med en konservöppnare! En öppnare av gammal hederlig sort....Jag visade Eken ( gubben min, för den som inte vet ) att den spruckit i träskaftet."Herregud,hur länge har du haft den", frågade han....Säkert sen jag flyttade hemifrån i slutet på 60-talet, sa jag...."Kasta skiten"  säger den okänsliga karlsloken ,något som fick igång mig ordentligt.... Jag  råkar gilla min öppnare...punkt!
 Kasta den? Är du  skvatt galen??? Här snackar vi kvalité, nostalgi och  prima svenskt stål...så dé så! Tänk så mycket gott den  har öppnat! Bullens pilsnerkorv,persikor.....Jag räknade upp allt jag kunde komma på  men jag tror han slutade lyssna ungefär vid Fikon i konjak!  Inte för att jag minns att fikon i konjak  nånsin serverats här hemma eller ens att det funnits som konserv men ändå.....ni inser nog värdet av denna  antika dyrgrip!

 Sen kom vi in på vilka andra saker som hängt med sen "hedenhös" och jag började rota i skåp och lådor.....Jeeesus så mycket grejer jag hittade! Längst in i skåpen myllrade det av prylar!

 Tappade räkningen efter ett tag bara på alla  tupperware som köpts genom åren. För att jag aldrig kunnat motstå ett "party".För att inte taaala om allt annat i plast. Lock t.ex tretusen (nja ) typ!

Ut på golvet åkte saker jag knappt visste om. Kan nån begripa varför man sparar på t.ex eldfasta formar ? Jag hade ta mig sjutton nära ett dussin i olika storlekar! Frågan är hur man tänker då? Galamiddag anyone! Tror inte det. Det konstigaste är att annars avskyr jag prylar överallt och blir  hispig när det börjar kännas "för mycket"...Men ett fynd gjordes faktiskt mitt i röran. Jag gapade av förvåning när  farmors gamla Rörstrands-form,  Alfredo, dök upp! Jisses,den har varit dold för omvärlden sen gud vet när?! Och nu är den visst "inne" igen så den behåller vi !


Det låter nog som om jag har en jäkla röra men,nix,inte alls! Jag har endast en medfödd förmåga att stoppa undan saker "så länge". Så länge är min enda ( host,host ) svaghet och betyder till ett bättre ställe, vilket aldrig tycks uppenbara sig! Hur många gånger jag har tänkt stå på loppis  vete tusan men det slutar alltid med att jag går på loppis än står och säljer.

En STOR svart sopsäck och X antal papperskassar senare....guuuud så skönt det kändes :-) Skåpen blänker  nu som riktigt "gull".....

Och konservöppnaren..... den ligger på  sin plats! Limmad o lagad av  "motvillige herrn". Nu håller den säkert i trettio år till,hehehehe!

Nu ska jag bjuda honom på soppa....inte från burk ;-) utan himmalagad som vi söderbor säger!

Fridens liljor på er :-)

5 kommentarer:

  1. Hehe...vi hade röjarparty för nåt år sen...100 kastruller typ osv...när använder man det liksom? Men det blev ju en massa plats över plötsligt...fast dom är fyllda nu igen...jag tror grejerna förökar sig när man stänger skåpen.

    SvaraRadera
  2. Jag rensade massor när jag flyttade för drygt ett år sen.Men som Babbi säger,grejerna förökar sej. Första halvåret vägrade jag att gå till Loppis,för då hade jag bara dragit med mej en massa saker hem. Men nu är det som vanligt igen och skåpen är fulla.Av sånt som kan vara bra att ha. I morgon åker jag till Ullared och kommer hem med en massa saker som jag inte visste att jag behövde! :-)
    Förresten håller dom på i källaren i mitt hus och inreder en lokal där det skall bli ,gissa?,
    Jo, en LOPPIS! Hur skall detta sluta?
    Jättekul! Kram från LISA

    SvaraRadera
  3. Ja du det blir mkt prylar....o svårt att göra sej av med dem!Jag har ju så svårt att SLÄNGA saker....En del saker är ju inte så fina att man vill ge bort dem till SecondHand o dyl....men dom FUNKAR!!!! DÅ får jag det svåååårt....o lägger dom där.Idag röjs det i alla fall i klädkammaren.När jag fick min "nya" säng så var ju den inte lika hög under som min gamla...o där hade jag ju lager...!!!Så nu måste jag ju fåplats med det....pust.Det blir en hel del kläder o TYGER(som inköptes för att sys..)som än så länge ligger i en papperskasse.Hoppas också att den förflyttas till SecondHand...
    Jag läser syrrans inlägg o ser att det ska bli loppis där....hm...VA KUUUUL!!!!
    Ha det gott!
    Jaha,det här var visst svårt att få på plats...dom kan helt plötsligt inte verifiera uppgifterna....när jag skrivit det tredje inlägget på en stund!
    Kram från Gun

    SvaraRadera
  4. Ha ha.. Jag kan riktigt SE er bland alla grejor.. Men jag vet PRECIS hur de e... Jag får ständiga kommentarer här om alla-mina-burkar, men ibland e dom himla bra att ha! Så de så! Frågan är vad som finns längst in i skåpen? Lär väl få reda på de den dan jag ska flytta...
    Ha de najs, o ta väl hand om konservöppnaren..
    Kram kram, från andra sidan åsen.. :D

    SvaraRadera
  5. Haha... känner igen mig hur väl som helst. Jag är en så´n där som har svårt att slänga....
    Det mesta kan ju vara bra att ha. Det ÄR så bara, för om jag någon gång kastat nått så naturligtvis skulle jag behövt ett par veckor senare....
    Loppis är kul ;) Men vissa saker måste få stanna hemma o då så´nt som är gammalt o invant (som din öppnare)
    Ha en fin helg, kram från ett blåsigt Hälsingland

    SvaraRadera