onsdag 10 augusti 2011

Scanning

Tänkte jag skulle berätta om hur det gick med scannern!

Det gick finemang...men! Lite pyssligt blev det allt för många av mina negativ är "fel" storlek. Apparaten är för 35mm och mina neg. är 36.Inte mycket skillnad kan tyckas men bilden hamnar aningen fel eftersom sliden som medföljer är indelad i fyra "fack" med en kant emellan. Så jag fick välja att klippa o klistra lite eller rätta till bilderna i datorn. Å andra sidan är det väl det som är grejen med att  vara i "pensionsåldern"....man har tid  ;-)

Ex. Före/efter

Kroatien Beach 1985



Något som verkligen blev kanonbra var att scanna minst lika gamla dia-bilder!


Trots motljuset tycker jag att det blev helt OK?!

Överlag tycker jag att det fungerar över förväntan faktiskt men det kommer att ta lååååång tid om man ska scanna såna mängder som jag tänkt,puuuh!

Värt det för 299kr. ! Absolut!

Drar mig tillbaka och fortsätter äventyret att "hitta" gamla fotominnen :-)

Kram





6 kommentarer:

  1. Ja, så bra..... Var köpte du den? Nån av dom stora affärskedjorna? Priset var ju helt okey.

    SvaraRadera
  2. Låter ju jättebra. En sån skulle man kanske skaffa sig. Precis som du så har jag ju lite fritid att använda som jag vill. Ha det gott i blåsten.

    SvaraRadera
  3. Tjoho.... Var inne och kollade mitt konto och ser att skatteåterbäringen han kommit!Gissa vad jag gör i morgon? Jo, tar tåget till GBG och Claes Olsson.Här skall scannas! Kram LISA

    SvaraRadera
  4. Visst är det godkänt...kul att kunna fixa bilderna...skulle själv behöva skaffa en scanner eftersom vår gamla inte längre funkar som den ska. Ha skoj med bilderna! Kram

    SvaraRadera
  5. Kul att du känner dig nöjd med resultaten. Jag provade en som min svåger har köpt på Tradera, men jag vet inte jag.... Endera var det problem med mina bilder eller så var det mycket damm i scannern. Det fanns ju en "dammvippa" i paktetet o visst lite bättre blev det men inte bra....
    Du har inga sådana problem förstår jag ?
    Ha det så gott, kram Britt Inger

    SvaraRadera
  6. Kul att det fungerar !
    Nu är det bara att fortsätta med resten av bilderna
    kram från Kristina

    SvaraRadera