söndag 14 augusti 2011

Tekniskt insnöad

Gud vad man kan trassla till det för sig själv,puuuh!

För den som minns så fick jag en DVD-spelare med hårddisk för ett bra tag sedan men inte förrän nu har jag gett mig på att försöka läsa bruksanvisningen....
Tanken var att nu jäklar ska,saker jag vill spara, brännas ner på  skivor...japp det ska det!



Sagt o gjort,iväg till "skiv-handlarn"
Som naturligtvis frågade: Vilken sort ska du ha??

Vadå sort?! Jag blängde dumt på honom...

Ska du ha DVD-R eller DVD-RW eller DVD+R....eller??

Jag: Till min Panasonic DVD som jag köpte här....det minns du väl? (idiotiskt antagande)
Han glor dumt tillbaka!



En sån där.....säger jag och pekar på en apparat på hyllan!
Han ler mindre glatt!
Du måste veta vad det står på spelaren för att vi ska veta vilka skivor du kan använda.

Kände mig som han i "Lorry",ni vet han som sa: Tänkte inte på dé

Efter mycket (massor) om och men bestämde vi att DVD-R borde funka....Fråga inte hur vi kom fram till det!

Hemma igen: Fram med bruksanvisningen,en tjock "bok" med massor av "hieroglyfer" av tekniska funktioner....Ingenstans hittade jag "Bränn ner till CD"
Blädder,blädder......Svenska,engelska,tyska,danska...nix,inget brännbart nånstans!



En halvtimme senare fattade jag att "kopiera" = bränna,tssss! Skäms fortfarande när jag skriver det....IQ badboll,hehehehe!

Sen ägnades det kommande timmarna åt att försöka klura ut vilka knappar som betyder vad och att upptäcka att den å den var det inte...!

Å så börja om från början igen!
Hela tiden med Ekens ljuva ( host,host ) stämma i nacken med  synpunkter på än det ena,än det andra....

Jag har sagt det förr och säger det igen: MYCKET kan han men inte sånt här! Men är det inte så med män att dom ändå liksom måste säga nåt....bara för att de är män och gärna vill veta bäst! Tja,vad vet jag men det är iaf. en teori i min värld*blink*



Fyra timmar senare: Fäääääääääääääääääääääääääääääärdig :-)
Hela serien "Hundra Svenska År" ligger nu pinfäskt nedbrända på stiliga silver-"fat"

Själv funderade jag på att lägga in mig på hospitalet av ren utmattning!

Men nu kan jag det iaf och är mäkta stolt över mig själv *Ler mé hela huvet*


Ps. Headern jag lagt in beror inte på att jag fått storhetsvansinne ;-) den är också ett expriment från samma "teknikdag"

Nu ska jag ha en STOR kopp nattsvart kaffe.....mors!


4 kommentarer:

  1. Vad jag blir imponerad!!!! Jag har så dåligt tålamod med tekniska grejer och bruksanvisningen brukar alltid stå på grekiska...åtminstone den jag får tag på. Du är väl värd en stor kopp kaffe. Bravo! Kram Gunnel

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är...du kan mer än vad jag kan. Headern är jättesnygg...jag är impad!!!!Säger som Gunnel..BRAVO! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du är duktig .... Så det så :)
    Du löste ju problemet !
    Hoppas kaffet smakade bra !
    Kram på dig :)

    SvaraRadera
  4. Hej. Jag har försökt att kommentera här tidigare i dag men det sket sej. Nu gör jag ett nytt försök. Känner igen mej i allt du skriver.
    Det är så mycket teknik idag som man inte fattar.När jag köpte scannern tex=
    Killen i affären säger: Har du Windows 7. Vadå???
    Jag har Windows nånting.....
    Då går du in på vår hemsida och hämtar hem mjukvaran.Visst,visst.....Talar ju inte om för honom att jag har noll koll.
    Min son är ju en fena på sånt här,men om han skulle vara tillgänglig varje gång det krånglar för mej,så finge han bosätta sej här .*fniss*.
    Dessutom undrar han varje gång om dom inte skickade med nån bruksanvisning!
    Hur lätt är det om den står på engelska?
    Det språket behärskar jag inte speciellt bra.
    Tror nog att jag är född i fel generation.
    I dag kan ungarna datorer långt innan dom kan gå.Och tycker dessutom att farmor är rätt insnöad vad det gäller IT-tekniken.
    Skit samma... Det lilla jag kan har jag glädje utav. Väntar nu bara på att sonen kommer hit och installerar scannern så jag kan lägga in alla gamla negativ som jag har. Spännande!
    Ha det Kram LISA

    SvaraRadera