söndag 13 november 2011

Förr

Jag fick  en förfrågan per telefon om att ge en intervju...av mitt 12åriga barnbarn. Som ville ställa frågor om "förr i tiden" för ett skolarbete. Sättet han betonade förr fick rynkorna att pronto djupna flera millimeter och ändan att störtdyka söderut men som den rara farmor man är lät jag mig villigt utfrågas.

1.Hur gammal måste man vara på den tiden för att börja i första klass? Sju år...den var lätt!Kändes inte det minsta antikt!

2. Vad lekte ni med? Kvävde lusten att svara tunnband och kottar! Flickor hoppade hage,bollade treboll och hoppade rep fick svaret istället bli.



3. Fick ni nån mat ? Hahahaha,ja konstigt nog fick vi mat och jag älskade "brottarmatta" i skolbespisningen ,d.v.s fläskpannkaka.

4.Minns du någon historisk händelse under den tiden? Ingos match mot Floyd som fick hela Sverige på knä framför radioapparaterna.Och Dag hammarsköld död. Caryl Chessman var på mångas läppar.  Jag försökte rädda honom från gaskammaren genom att kasta flaskpost i Fyrisån i Uppsala och hoppas den snabbt skulle stranda i Amerika.

5. Hur många dagar i veckan var ni i skolan? Alla...den sista var det söndagsskola .Ända tills jag en söndag vägrade lägga min 25öring i "jesus-bössan" och därmed syndade svårt....halleluja!

6. Hur såg det ut i klassrummen? Tramp-orgel och träbänkar! (Ska det föreställa 1:a klass??!....som stinsens besvikne son sa )
Den ogudaktiga står nere ytterst vänster!


Idag firar vi Fars/Ekens  dag! Med åtta ungar tillsammans borde det bli ett försvarligt antal slipsar och kalsonger,tsss!


Min far gick bort 2007 så för honom tänder jag ett ljus....
R.I.P

3 kommentarer:

  1. Det var första gången jag hört Brottarmatta. Hahaha! Men det var en bra beskrivning. Kram

    SvaraRadera
  2. Man ska aldrig säga aldrig, så många barnbarnskottar som ni har så märker man knappt om det ramlar in en eller annan till, fniss
    Hellre barn än prylar, såg en annons om kaffemaskin igår, 18.995,- var värdet på den! Är det möjligt? Dotterns Tassimo kostar väl några tusen den också, inte klokt ju!
    Jag såg solen idag, och den gjorde mig gott!
    Ha en fin början på veckan, vi höres
    Kram

    SvaraRadera