Igår förmiddag krockade två bussar i närheten av där vi bor. Egentligen var det ingen krock i vanlig bemärkelse för den ena bussen stod still vid hållplatsen när den andra rullade in bakifrån och "knuffade" till den första.Ingen större fara kan man tro men på ett par minuter brann båda bussarna för fullt.
Branden var intensiv och båda bussarna blev totalförstörda.Sen står en av brandmännen i en intervju och påstår att det troligtvis inte berodde på biogasen.....Fan tro. Jag förstår att man inte vill skrämma upp folk men jag tycker att man inte ska uttala nånting innan man har fakta.
Citat: "Biogasen blandas med propan som tillsätts för att ge gasen "rätt" förbränning.På bussarna sitter ett "batteri" av gastuber på taken.I taken hålls gasen under högt tryck med säkerhetssystem som ska förhindra läckage in i motorrummet".
Men....Jag råkar veta att gasledningarna är dragna innanför bakluckan! Som gjort för att sätta igång en brand vid t.o.m en sån liten"knuff" som igår.Den här gången klarade sig de fyra passagerarna men man vågar knappt tänka på hur det slutat om det varit i rusningstid eller inne i en terminal,brrrr!
Konstigt nog pratade Eken och jag om det här för ett tag sen när vi märkte att bussen vi åkte i "ryckte" och liksom studsade fram.Han sa då "undrar hur säkert det egentligen är med biogas-drift,gas känns inget vidare om nåt skulle hända"
Nu vet vi!
Dag att göra sig presentabel för snart ska vi åka och hälsa på Kalle.När jag ringde för en stund sen sa han att han suttit i dagrummet och berättat sjömansminnen,historier ur hans liv på de sju haven! Hääärligt :-)
Ha en skön dag alla väniskor :-)

Jag läste om olyckan. Det vete gudarna om jag sätter mig på en buss efter detta. Häst och vagn låter säkrare. Kram
SvaraRaderaHar en känsla av att man har aldrig tråkigt i ditt sällskap
SvaraRaderaHa en fortsatt bra kväll