När telefonen ringde i natt och jag hörde ett plågat "hjälp mig" i andra änden visste jag direkt vad det gällde för tidigare på kvällen hade goda vännen,åttioårige K. sagt att han inte mådde bra.Jag sprang över gården,hissen upp till femte våningen... låst ytterdörr!! Ringde ambulans och områdets jour samtidigt som jag ropade genom brevlådan. Jouren hade ingen huvudnyckel...Som tur i oturen låg K. på hallgolvet, och klarade att dra sig upp så pass att han nådde låsvredet...
Att jag berättar det här är för att man senaste året hört så mycket om larmcentraler som vägrat skicka ambulans,ifrågasatt och inte tagit personer som ringer på allvar m.m I det här fallet var det precis tvärtom....jag fick ett fantastiskt bemötande på 112 och hon som tog emot samtalet stannade kvar i luren och "lotsade" mig genom vad som skulle göras tills hjälpen kom fram.
Det betydde enormt mycket för jag var både skärrad och rädd att K. skulle dö framför ögonen på mig! Ambulansen kom snabbt och killarna var förstås jätteproffsiga men det jag mest reagerade på var den mänskliga omsorg och empati dom visade.Deras sätt att trösta och lugna var helt underbart att se och höra!
K. ligger kvar på lasarettet...och nu ska vi dit och se hur det är med honom!
En STOR ros o eloge till larmcentralen och H-borgs ambulansmän!
Önskar er en fin onsdag...var rädda om varann!
Man ska inte dra alla över en kam.
SvaraRaderaInom alla yrkeskategorier finns både proffs och folk utan empati.
Hoppas din vän mår bättre och snart får komma hem igen
Ha en bra onsdag
mvh
Vilken underbar vän du är och vilken tur att din vän orkade ta sig fram så han kunde öppna!
SvaraRaderaSTOR ros och eloge till dig för snabbt arbete skulle jag vilja säga! Dom första minuterna är avgörande.
Åh vad roligt att höra! Vilken fin granne du är. :D
SvaraRaderaSå roligt att nån gång läsa något positivt om Larmcentralen och sjukvården i stort. Det är nog inte så ovanligt ändå att de flesta blir väldigt väl bemötta. Din granne måste känna sig väldigt trygg att han kan ringa dig när han behöver hjälp. Kram
SvaraRaderaRosor till dig som tar hand om din granne, det är ovanligt idag har jag en känsla av.
SvaraRaderaOch så skönt att höra gott om larmcentralen hoppas din vän kryar på sig.
Och du jag tyckte det blev snyggt med jalusi gardinen och walking closethen du har på bilden den kan jag med ta!
Ha det bäst
Skönt om man har sådana grannar som du.
SvaraRaderaÅååå fyyy,, vilket hemskt telefonsamtal att få och sen som du skriver,, rädslan att kanske haade fått ett honom dö i sina smärtor. O sen vilken tur er vän hade som låg precis innanför dörren, stackarn.
SvaraRaderaHoppas att allt löser sig för honom, så han får leva i några år till.
Var det en hjärtinfarkt han hade fått..??
Gullig personal finns överallt, till och från.
Härligt att de var sååå genomgoa.
Ha en kanonfin torsdag goa du.. // Kramen Annelie