söndag 29 maj 2011

Ompa-bompa och tipspromenad

Igår firade våra föreningar Ättekulladagen.En dag när nästan alla är på G och  minglar efter bästa förmåga!

Det första som mötte oss....


var härliga toner från blåsorkestern! Ompabompa som fick benen att spritta!

Jag har många bilder men vill inte lägga ut dom utan att ha frågat först så jag nöjer mig med en....


På världens bästa trädgårdsmästarinna!

Det hon planterar njuter vi av både vår,sommar,höst och vinter och hon  planterar aldrig röda pelargoner utanför "min" port......Inte sen den gången jag berättade om när jag förköpt mig på illröda pelargoner och sen dess är "allergisk". Naturligtvis hatar jag inte röda pelargoner,det har liksom bara blivit en  "grej" som vi skrattar gott åt. Igår lottade hon ut fina nyplanterade balkonglådor! Chans att vinna om man kunde gissa rätt på blad från olika träd!

Kan ju säga att undertecknad var helt chanslös! Gran fanns nämligen inte med,tsss!

Efter kaffe,prat,musik och mingel blev det tipspromenad!

Kanske nåt att roa sig med innan Mors Dags-tårtan dukas fram så jag lägger frågorna här:

 Gnugga geniknölarna..... Lycka till!

Vad är Kanvas?
1 Ett slags tyg  X Instrument  2 En stad

Vilken är Sveriges till ytan största sjö?
1 Mälaren  X Hjälmaren  2 Storsjön

Vilken stad ligger inte i Dalarna?
1 Ludvika  X Avesta  2 Fagersta 

Hur långt c:a är Vasaloppet?
1. 1,2 mil   X  9,0 mil  2. 4,5 mil

Vem har användning för en konformatör?
1 Hattmakare  X Bagare  2 Smed

Vilket var det gemensamma intrumentet för Glenn Miller och Tom Dorsey?
1 Trumpet  X Tenorsaxofon 2 Trombon

Vilket år blev Skåne svenskt?
1. 1632  X 1658  2. 1718

I vilken stad hör laget Everton hemma?
1 Liverpol X London  2 Birmingham

Vad kallas resultatet av räknesättet division?
1 Produkt  X Summa  2 Kvot

Vad är solöga?
1 en maträtt  X En blomma  2 verktyg för energisparande

Själv fick jag nio rätt! Föll på jazzfrågan..... men vann ändå ett tjusigt paraply!

Önskar er en fin Mors Dag-söndag!

Ps. hade skrivit fel på vilken stad som inte ligger i Dalarna,ska förstås vara Avesta och inte Arvika! Så går det när man har för bråttom :-(


5 kommentarer:

  1. Hej! Kikar in och önskar dig en fin dag! /SA

    SvaraRadera
  2. Då gick det ju bra ändå :)
    Ha en trevlig dag, kramen....

    SvaraRadera
  3. Hej. Nu har jag löst tipsfrågorna. Missade på "division" men googlade på det ,så NU vet jag *fniss*.Googlade i efterhand på "Solöga" Visste att det är en maträtt, men det finns faktiskt en blomma som heter så också. En gul,giftig sak som korna inte äter. Enl, Google.
    På tal om kor..... Nu skall jag äta middag. En saftig go biff från nämnda djur! Mums.
    Ha det . Kram LISA

    SvaraRadera
  4. Kanvas och Dalafrågan klarade jag :(..fan jag som alltid trott att jag är hyfsat smart. Ha en go vecka BallaMalla. Kram

    SvaraRadera
  5. FEL FEL FEL FEL!!!
    Trots att jag inte är en äkta Dalkulla, så vet jag följande: Ludvika ligger i Dalarna, Fagersta ligger i Västmanland och Arvika ligger i Värmland! Fel fel fel alltså, bara en stad som ligger i Dalarna, nu måste du genast protestera och kanske få ett paraply till, hihi
    Tanten blåser nästan bort idag också, annars tittar solen fram och den är såå välkommen
    Ha en underbar måndag/Kram från dalpörtet, hihi

    SvaraRadera