torsdag 8 september 2011

Överraskande onsdag......

Min mellanson kom hit och bjöd mig på en härlig middags/filmkväll! Totalt oväntat och en mycket glad överraskning. Medan jag lojt satt tillbakalutad bland soffkuddarna gick han loss med grytor och pannor i köket.

En "Halv-Åtta-hos- mig-känsla" infann sig och snart nådde ljufvliga dofter min näsa. Magen knorrade av förväntan! Att bli bjuden på middag en helt vanlig regnig onsdag hör inte till vanligheterna så  gissa om jag blev förtjust!

Försökte tjuvkika vad han tänkte bjuda på men blev vänligt och bestämt tillsagd att stanna där jag var. Magen knorrade....Måste motvilligt erkänna att det inte bara var maten jag var nyfiken på för mitt i alltihop vaknade kontrollbehovet (fy,fy,fy ) Han använder väl "rätt" grejer???

Att det skulle bli någon form av kyckling hade jag uppfattat och då blir jag extra spattig..."Han diskar väl kniven ordentligt etc. etc.  Lyckades bita mig i tungan och hålla tyst ;-)

Varsågod.....en tallrik rykande varm "Ståls kycklingpanna" serverades! Nu lyckades jag sannerligen hålla truten....jag åt och åt och åt,det var såååå gott! Ugnsstekta kycklingfiléer i en sås gjord på grädde,creme fraiche,svampsoja,sambal oelek och sparris med knopp.Till det "ris" som visade sig vara riven lättkokt blomkål ( !!!! )
Himmelskt!!!!!!!!!!!!!!!!! Ingen guldkrog i världen hade kunnat göra det bättre! Det sagt utan att vara mamma-partisk!

Efter många njutningsfyllda suckar serverades kaffe....och filmen! "The black swan" Bara en sån sak som att han kom ihåg att jag , för ett bra tag sen,sagt att jag ville se den säger en del om hur fin han är.

Då och då kom jag på mig själv med att  titta nästan lika mycket på sonen som handlingen i filmen...
Tänkte på hur lyckligt lottad jag är.....


och den allra första gången han bjöd mig på "middag"!

*Kärlek*

5 kommentarer:

  1. Vilken mysig dag du fick!!!! Har nu läst flera av dina bloggar....o du skriver så medryckande o härligt!!!Tyvärr blir det inte så mkt bloggande nu för tiden...men det kommer nog....!!!Under tiden får jag njuta av dina o andras! Kram på dej!

    SvaraRadera
  2. Åh vilken lyx han bjöd dig på...förstår att du är stolt och glad :)

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig onsdagkväll du fick! Jag vet vad du menar med att bita sig i tungan. Varför är det så svårt att fatta att "barnen" inte är barn längre utan unga vuxna som klarar av det mesta utan mammas hjälp? Ha en fin fredagkväll

    SvaraRadera
  4. Wow, vilken överraskning.. :o))
    Roligt när de har lärt sig att fixa till mat som blir gudomlig och att bara komma på tanken att komma hem till mor och bjuda på detta med en förhoppningsvis bra film.

    Ha en underbar fortsättning på helgen.. // Kramen Annelie

    SvaraRadera
  5. O tänk att du hade ett fint foto från första middagsbjudningen också! Jag minns när jag var riktigt liten, vi hade ett skafferi, ett hörnskafferi, o längst ner, där förvarades förstås pavor av olika slag. Ölflaskor, saftflaskor, de var mina leksaker, ut ur skåpet o in i skåpet. Ja jisses...
    Va trevligt att läsa om ditt femte klimakterium, jag håller på med mitt andra! Jag hamnade i det första rätt tidigt efter livmoderop., fick alla symptom, åt östrogen tills doktorn förbjöd mig att fortsätta o det är säkert ett par år sen. Nu har jag dagliga vallningar! Hur kan sånt komma sig? Dessutom åker mitt humör också hiss upp o ner men det har nog andra orsaker..
    Vet du, här hade vi höstmarknad i söndags o vi gick inte dit! ?? Jo, dom öppnar samma loppislokal med samma grejer i (!!!) både vår och höst, säljer tunnbröd som är slut efter en timme och sen händer inte ett jota mer!
    Istället åkte vi till skogen men det var minerat område, älgflugor i stora armeér överallt! Suck, nu längtar Paula efter snöstormar, då avtar nog vallningarna och älgflugorna, dom avlider saligen...
    Kram

    SvaraRadera